Week 17 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Iris Keuler - WaarBenJij.nu Week 17 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Iris Keuler - WaarBenJij.nu

Week 17

Blijf op de hoogte en volg Iris

28 April 2014 | IJsland, Reykjavik

Daar ben ik weer! Deze week drie hele leuke dag tripjes gehad aan het einde van de week, maar ik zal beginnen bij maandag :)

Maandag was het hier ook zoals in Nederland tweede paasdag. Er waren wel een aantal winkels open en heb dan ook even boodschappen gedaan en een stukje gelopen. S'avonds zijn we uiteten geweest aangezien mijn ouders 25 jaar getrouwd zijn, gefeliciteerd! We hebben heerlijk gegeten. :)

Dinsdag had ik een deadline voor mijn ena laatste verslag en ben hier de hele dag druk mee geweest. Heb ook nog een cijfer terug gekregen, een 8! Woensdag overdag ben ik nog even met mijn onderzoekje bezig geweest, dit is het allerlaatste wat ik nog moet doen en dan heb ik lekker vakantie. S'avonds kwam Marieke aan, de vriendin van Evelien. We hebben haar meteen Reykjavik by night laten zien aangezien we een afscheidsfeestje hadden van Shanna.

Donderdag ben ik vroeg vertrokken met school, we zijn naar het gebied gegaan waar de Njal's saga (het verhaal wat wij moesten lezen en 2 verslagen over moesten maken, zucht..) zich heeft afgespeeld. 24 april is hier ook een nationale feestdag, het is de start van de zomer in IJsland en alles zit dan ook zo'n beetje dicht. Hier hadden de leraren die met ons meegingen niet over nagedacht want toen we na anderhalf uur met de bus bij het museum aankwamen, zat hij dicht.. Typisch iets voor deze twee leraren haha. Het zijn 2 oude mannen die bijna met pensioen en ze nemen voor alles ruim maar dan ook echt ruim de tijd. Na een belletje kwam er gelukkig toch nog iemand aan om het museum te openen voor ons. In het museum was het verhaal van Njal in chronologische volgorde weergegeven met allemaal foto's en nagemaakte constructies. Na een half uurtje rondgelopen te hebben was ik al aan het einde, toen ik zag dat er een heleboel nog in het begin waren ben ik nog maar een rondje gaan lopen anders moest ik heel lang in de bus zitten wachten haha. Heb net gedaan alsof ik het heel interessant vond en ben tijdens de tweede ronde alles heel fanatiek gaan lezen, weet nu alle ins en outs. Na het museum zijn we doorgereden naar een kerkje, vervolgens weer de bus in om naar een bergje te gaan die voor de eyjafjallajökull staat. We zijn hier omhoog gelopen en hadden vanuit daar een heel mooi uitzicht! Vervolgens zijn we doorgereden naar de plek waar het huis van Njall heeft gestaan. Toen we daar aankwamen was de omgeving helemaal plat, moest meteen aan Nederland denken. Er was geen berg te bekennen, wel bijzonder voor IJsland aangezien je normaal hier echt omsingeld bent door bergen. Eenmaal thuis gekomen waren Evelien en Marieke er ook weer van hun tochtje en hebben we lekker bij de studentenbar gegeten.

Vrijdag heb ik rustig aan gedaan en ben ik nog even bezig geweest voor school en de dagelijkse dingen zoals boodschappen etc. Gisteren ochtend (zaterdag) zijn we met ons drietjes vroeg op pad gegaan, de zuidkust stond op de planning. We zijn eerst naar het bergje gereden waar ik donderdag al was geweest (aangezien Evelien en Marieke er niet waren geweest zijn we er toch even heen gereden omdat het zeker de moeite waard is). Het was super lekker weer en hebben heerlijk in de zon gelegen voor een half uur boven op de berg. Vervolgens zijn we verder gereden naar de eerste waterval. Hier konden we helemaal achterlangs lopen, nat word je wel maar het was zeker de moeite waard. Echt heel erg mooi! We hebben daarna onze weg vervolgd naar de tweede waterval. Doordat de zon scheen hadden we het geluk dat er een regenboog voor de waterval zichtbaar was, soms zelfs twee. Erg mooi om te zien en de foto's spreken voor zich! Daarna zijn we doorgereden naar het zwarte strand. Normaal gesproken zouden hier puffins in de klif zitten maar dit was helaas nog niet het geval. Wel was het een erg bijzonder strand aangezien het volledig bestaat uit stenen. Als je bij de het water staat hoor je dat de zee de stenen ook mee het water in trekt en vervolgens in de golf weer mee sleurt. Na het strand zijn we naar onze laatste stop gereden, het plaatsje Vík. Dit stelde weinig voor en we zijn al snel weer omgekeerd om terug te rijden naar Reykjavik. We hebben de auto weer ingeleverd s'avonds en zijn daarna nog lekker gaan eten bij de studentenbar. Na die tijd ben ik vroeg mijn bedje in gegaan aangezien er een spannende dag voor de boeg stond vandaag (zondag).

Vandaag (zondag) was het dan zover! Iceclimbing op de gletsjer. Wauw wat ontzettend gaaf! We zijn om 8 uur met de organisatie vertrokken naar de gletsjer en kwamen daar rond half 11 aan. Hier stonden de gidsen al op ons te wachten. Hier kregen we alle benodigdheden: schoenen, spikes, helmen, handschoenen en een bijl. Bepakt en bezakt gingen we de gletsjer op. We hebben eerst een tijdje gelopen op de gletsjer voordat we bij de muur aankwamen. Hier hing het touw al voor ons klaar. Er werd een keer voorgedaan hoe het moest en daarna werd je aan je lot overgelaten. We waren met een groep of 12 en we konden allemaal 1 voor 1 naar boven. Ik was als 7e aan de beurt. Werd vast gezekerd aan het touw, kreeg de bijlen in mijn hand en toen was het moment. Wat ontzettend zwaar zeg, ik was zo bang dat ik zou vallen dat ik de bijlen zowat heb fijn geknepen. Na die tijd had ik zelf kramp in mijn handpalmen een heel raar gevoel.. Maar het was ontzettend gaaf! Daar hang je dan, eerst de ene bijl, dan de andere en dan je voeten in het ijs schoppen. Het geeft je wel een heel goed gevoel als je boven bent. Naar beneden is het makkelijkst haha, je laat je gewoon hangen en je zakt langzaam naar beneden. Nadat iedereen was geweest bij de eerste muur zijn we weer een half uurtje gaan lopen. Hierna kwamen we aan bij de tweede muur. Deze was een stuk moeilijker! Het ijs was ook veel gladder waardoor het heel moeilijk is om je bijlen erin te slaan. Nadat de eerste jongen was geweest had de gids toch wel door dat dit moeilijk ging worden voor ons door het ijs. Hij heeft er een aantal gaten in geslagen zodat we minder moeite hoefden te doen. Maar zelfs de gids had er al moeite mee.. Deze keer was ik als laatste aan de beurt en daar was ik wel heel blij mee, aangezien er op deze plek ook allemaal water naar beneden kwam langs de muur en je zeiknat werd. Ik heb het een aantal meter gered maar het is me niet gelukt om helemaal boven te komen. Al had ik dit ook niet verwacht aangezien het er maar 4 van de twaalf wel zijn gelukt. Het was echt ontzettend moeilijk en heel zwaar! Maar ondanks dat ben ik wel heel erg trots op mijzelf :) Vervolgens zijn we met z'n allen weer terug gelopen naar de bus en zijn we doorgereden naar het oudste zwembad van IJsland. Dit zwembad bestaat uit natuurwater en word constant aangevuld door de natuur. En vies dat het was haha. Het water was helemaal groen. Ik denk dat het zon 35 graden was, net iets te koud om hier lang in te blijven. Ik had het dan ook al gauw gezien en was er na tien minuten weer uit. Maar heb het wel geprobeerd. Gelukkig zijn we niet lang gebleven aangezien iedereen moe was van het ijs klimmen wat ongeveer 5 uur heeft geduurd. Na het zwemmen zijn we de bus in gegaan en weer terug naar Reykjavik gegaan. Deze dag was echt een ervaring die ik nooit meer zal vergeten!

Voor aankomende week is er nog niet heel veel gepland, wel ga ik zaterdag met 4 anderen naar de Westman Eiland in het zuiden, ben benieuwd!

De foto's zijn bijgevoegd :)
Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 01 Jan. 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 13786

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 22 Mei 2014

Studeren in Reykjavik

Landen bezocht: